Horkay István és Molnár Gyula grafikusok a MANK Galériában

Horkay István és Molnár Gyula grafikusok Határesetek ’70 című plakátkiállítása nyílt meg augusztus 24-én a szentendrei MANK Galériában. A kiállítás olyan alapkérdéseket tesz fel a szakmai és civil látogatóknak, hogy hol a határ, vagy van egyáltalán határ a XXI. század elején a képalkotás műfajai között – mondta a két grafikus. A kiállítás címében a 70 a művészek életkorát jelöli.

 

 „Mit is jelent ma a kép? Merre tart az alkotás folyamata? Mi a kép mediális helyzete a mai digitális kultúrában? Mi az a látvány által felkínált újdonság, amit előnynek vagy csak sémáknak tekinthetünk az új eszközök használatával?” – tették fel közösen a kérdést a grafikusok.

A kiállított művek felvonultatják a klasszikus alkotási metódusokat, a montázst, a fotográfiát, a mintát a rajzolt, festett látványokat, a tipográfiát és a digitális manipulációkat. Ezek a PLAKÁTKÉPEK keresik azokat az új megnyilvánulási formákat és helyszíneket, amelyeknek tere már nem az utca, hanem az elektronikus csatornák online rendszere. A virtuális tér virtuális képeket szül, amely új észlelési és értelmezési szokásokat igényel tőlünk. E képeket fizikailag is realizálni kell, hogy az a mérhetetlenül sok energia – ami egy-egy műben megvalósul a virtuális térben – ne vesszen el. Az itt látható PLAKÁTKÉPEKET a világ több pontján láthatták már az érdeklődők, azonban most első alkalommal összegyűjtve mutatják be.

Az elmúlt három év munkáiból válogatott a kiállításra Molnár Gyula Szepes Hédi kurátorral közösen. Ezeken megmutatja, hány féle emberi tulajdonság kell az empátiához, és korábbi rajzai azon adaptációi is láthatók, amelyek Vasarely tiszteletére készültek. „110 esztendős lenne idén Vasarely, akinek emlékére nagy gyűjteményes kiállítást szerveznek Pécsen, a kiállított munkáim egy része oda készült. A híres művész legismertebb alkotásáról például kevesen tudnak, hiszen ő tervezte a Renault logóját. Ebből merítve inspirációt, a nők és a rombusz gondolatvilágából jött létre ez az Under the cover című sorozatom, ami azt mutatja be, mi lehet a felszín alatt.” Két olyan munkája is látható továbbá a tárlaton, ami az egyik legnagyobb kortárs tipográfiai kiállításon, Kínában jelent meg. Ez arra kereste a választ, miként mosódik össze a kínai és az európai tipográfia: olyan jeleket vonultatott fel, amelyek azonosak a két kultúrkörben.

Horkay István 1945-ben született Budapesten. Diplomát szerzett a Krakkói Képzőművészeti Akadémián, a Koppenhága Dán Királyi Képzőművészeti Akadémián, majd a Mesterképző Magyar Képzőművészeti Főiskolán 1972-ben. A La Corona d’Alloro díjas művész több nagyvárosban is bemutatkozott már önálló kiállítással. Láthatták Brüsszelben, Moszkvában, Szentpéterváron, Edmontonban, Washingtonban és Los Angelesben is. Tagja a Magyar Filmakadémiának, a Magyar Plakáttársaságnak, valamint a Magyar Képző és Iparművészek Szövetségének.

Molnár Gyula 1946-ban született Ferenczy Noémi-díjas képzőművész. 1971-ben végzett a Magyar Iparművészeti Főiskolán, 2001-ben habilitált. 2002-től az intézmény jogutódjának, a Moholy Nagy Művészeti Egyetemnek egyetemi-professzora. 1998 és 2006 között a Vizuális Kommunikáció Tanszék, majd 2006 és 2013 között a MOME Média Intézet Tervezőgrafika Tanszék vezetője. Tagja a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének, a Magyar Plakáttársaságnak, az Országos Doktori Tanácsnak.

A kiállítás szeptember 11-ig tekinthető meg.

 

 

 





Oldaltérkép | Impresszum | ©2024 Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft.