Grafikai workshop zajlik a Szigligeti Alkotóházban
Végéhez közeledik a Kari Piippo finn tervezőgrafikus által tartott workshop, amelyre ma Orosz István Kossuth-díjas grafikus is ellátogatott a Szigligeti Alkotóházba.
„A fő témája a mit, hogyan és miért kérdésekre adandó válaszok lesznek, minden dizájnernek fel kell tudnia tennie ugyanis ezeket a kérdéseket, hiszen abban a vizuális dzsungelben, amelyben élünk, amely közepette naponta mozgunk, a legtöbb üzenetet észre sem vesszük, vagy ha néhányat mégis, mindig csak a legjobbra emlékezünk. A színtiszta ötletesség, az egyedülálló vonzerő és a helyi kultúrához fűződő szoros kapcsolat a jó grafika kulcsa. Azt hiszem, egy sikeres plakátnak egyszerre kell érdekesnek, hatásosnak és könnyen érhetőnek lennie, ami szinte azonnal eljuttatja a hordozott üzenetet a nagyközönséghez” – mondta el Kari Piippo a workshop előtt a találkozóról.
„A legeredetibb ötletek a gyermekkorból származnak, ha azonban valaki a különböző trendeket követi a belső hang helyett, elveszíti saját hitelességét” – vallja a finn művész, aki az alkotótársakkal, tehát a workshopra érkezőkkel közös veszprémi kiállítás címét is ennek megfelelően határozta meg: Gyermekkorom. Közösen állítanak ugyanis ki a Művészetek Háza Veszprémben, ahol a plakátok az október 10-ei megnyitót követően egy hónapig, november 10-ig látogathatók.
Minden grafikusnak jól kell ismernie azt a célt, amelyet kommunikál a plakátján keresztül – véli a finn művész –, hiszen kommunikátorként nagyon is fontos szerepet töltenek be egy-egy üzenet átadásában. “Meg kell érteniük, hogyan lehet az emberekhez szólni, és ők miként reagálnak az egyes elemekre” – fogalmazott. Elismerte, hogy a megbízók érdekei fontos tényezői a plakátkészítésnek, a tervezők mégsem feledkezhetnek meg arról, hogy eredeti, bátor ötletekkel álljanak elő, és többet nyújtsanak, mint amit elvárnak tőlük.
Jobbra Orosz István, balra Kari Piippo
Orosz István Kossuth-díjas grafikusművész csodálatos, szemet kápráztató grafikáit mutatta be a közönségnek a workshopon, amelyet nagy érdeklődés kísért. Az egyik holland fiatallal arról is beszélgettek, mely munkáit láthatta Hollandiában a külföldi művész.
Hiába annyira különböző a két művész stílusa egyébként, hiszen Orosz István az aprólékos, részletgazdag munka híve, Kari Piippo viszont a letisztult formáknak adózik tisztelettel, igen jó barátságot ápolnak ők ketten. Utóbbi ráadásul az utóbbi évtizedekben olyan gyakran járt Magyarországon, hogy Orosz István szerint munkáiban ma már könnyen észrevehető a közép-európai hatás.
Orosz István elmondta, sajnos Európában nincs hagyománya a művészeti workshopoknak, miközben Dél-Amerikában, ahol több hasonlót is tartott, sportcsarnokokat töltenek meg a hasonló rendezvények. A művész arra buzdítja a fiatalokat, hogy minél több lehetőséget ragadjanak meg világképük kitágítására, és egyre több alkotási technikát és nézőpontot sajátítsanak el. Hozzátette, ugyan a mai fiatalok nehezebben nyúlnak a hagyományos eszközökhöz, de közben biztosabban teszik ugyanezt a digitalizáció eredményeivel, ami nem jelent minőségi romlást a teljesítményben.
Kari Piippo plakátkiállítása október 28-ig tekinthető meg a szentendrei MANK Galériában.